Atros
Carregando...
Citações na Scopus
Tipo de produção
Trabalho de Conclusão de Curso
Data
2021
Autores
Mille, Bruno Araujo
Pereira, Caio Silva
Rodrigues Junior, Claudio
Barros, Fernando Henrique Silva
Facci, Gabriel Soares
Strefezza, Guilherme
Azevedo Perez, Marcos Vinicius
Brandão, Roney Araujo
Veras Junior, Valmir Carvalho
Pereira, Caio Silva
Rodrigues Junior, Claudio
Barros, Fernando Henrique Silva
Facci, Gabriel Soares
Strefezza, Guilherme
Azevedo Perez, Marcos Vinicius
Brandão, Roney Araujo
Veras Junior, Valmir Carvalho
Orientador
Mendes, André de Souza
Periódico
Título da Revista
ISSN da Revista
Título de Volume
Citação
Texto completo (DOI)
Palavras-chave
acidentes de trânsito,tombamento de caminhões,sistema de controle eletrônico de estabilidade (ESP),traffic accident,trucks rollover,electronic stability program (ESP)
Resumo
Este trabalho apresenta estudos sobres dados de acidentes de trânsito ocorridos no Brasil e estudos específicos de engenharia a respeito do acidente por tombamento de caminhões. Ao longo do trabalho, é apresentado uma possível solução envolvendo a aplicação de um sistema de controle eletrônico de estabilidade (ESP) em caminhões rígidos que pode ser adotada para reduzir a incidência deste tipo de acidente e consequentemente o número de vítimas fatais causadas por ele. Este tipo de acidente levou a óbito cerca de 2.777 pessoas entre os anos de 2007 e 2018 em rodovias federais do país. Para tanto, realizou-se uma intensa revisão da bibliográfica sobre as áreas de dinâmica veicular, freios e ferramentas de engenharia que pudessem ajudar a encontrar e desenvolver soluções para este problema.
This academic work showsstudies about traffic accident data occurred in Brazil and specific engineering studies related accidents by trucks rollover. In the course of the work, it is presented a possible solution involving the Electronic Stability Program (ESP) application on rigid trucks that may be adopted to reduce the incidence of this accident type and consequently the number of fatal victims caused by it. This type of accident generated the death of 2.777 persons between 2007 and 2018 yearson federal roads of country. For this, it was performed an intense revision of bibliographic references about the vehicular dynamics and braking system areas and engineering tools that could helping the search and development solutions for this problem.
This academic work showsstudies about traffic accident data occurred in Brazil and specific engineering studies related accidents by trucks rollover. In the course of the work, it is presented a possible solution involving the Electronic Stability Program (ESP) application on rigid trucks that may be adopted to reduce the incidence of this accident type and consequently the number of fatal victims caused by it. This type of accident generated the death of 2.777 persons between 2007 and 2018 yearson federal roads of country. For this, it was performed an intense revision of bibliographic references about the vehicular dynamics and braking system areas and engineering tools that could helping the search and development solutions for this problem.