A Cantiga de Escárnio como Instrumento de Segregação Social
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Tipo de produção
Artigo
Data
2011-01-05
Autores
FERNANDES, Raúl Cesar Gouveia
Orientador
Periódico
Ângulo (FATEA. Impresso)
Título da Revista
ISSN da Revista
Título de Volume
Citação
FERNANDES, Raúl Cesar Gouveia. A Acantiga de escárnio como instrumento de segregação social. Ângulo (FATEA. Impresso), v. 125, p. 08-15, 2011.
Texto completo (DOI)
Palavras-chave
Lírica galego-portuguesa,Cantigas de escárnio,maldizer - Cortesia,Galician-portuguese lyric,Cantigas de escárnio,maldizer - Courtliness
Resumo
Entre os estudiosos da lírica galego-portuguesa
é comum afirmar que a cantiga de escárnio e
maldizer não passa de uma invectiva de caráter
pessoal desprovida de consequências morais ou
políticas abrangentes. Pretendemos demonstrar
em que medida a sátira galego-portuguesa também pode ser lida como instrumento de manutenção de uma dada hierarquia social, uma vez
que as cantigas satíricas lidam frequentemente
com a demarcação da fronteira entre as noções
de cortesia e vilania.
Traditionally galician-portuguese cantigas de escárnio e maldizer had been described as an individual mocking which has no widespread political or moral concerns. The aim of the present article is to show that galician-portuguese satire may also be read as a means of maintenance of a given social hierarchy, for these satirical songs often confirm the line of demarcation between courtliness and vilany.
Traditionally galician-portuguese cantigas de escárnio e maldizer had been described as an individual mocking which has no widespread political or moral concerns. The aim of the present article is to show that galician-portuguese satire may also be read as a means of maintenance of a given social hierarchy, for these satirical songs often confirm the line of demarcation between courtliness and vilany.