Transformação digital aplicada no planejamento de demanda baseado em inteligência artificial
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Tipo de produção
Dissertação
Data
2022
Autores
Correia, Caveiro Fernanda
Orientador
Mattos, Cláudia Aparecida de
Periódico
Título da Revista
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Citação
CORREIA, Caveiro Fernanda. Transformação digital aplicada no planejamento de demanda baseado em inteligência artificial. 2022. 82 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia Mecânica) - Centro Universitário FEI, São Bernardo do Campo, 2022. Disponível em: http://sofia.fei.edu.br:8080/pergamumweb/vinculos/0000be/0000beb9.pdf.
Texto completo (DOI)
Palavras-chave
planejamento de demanda,inteligência artificial,transformação digital
Resumo
A partir de mudanças no cenário atual, as empresas precisam, cada vez mais, se envolver
no processo de transformação digital, com o objetivo de se manterem competitivas no mercado
e criarem valor aos seus clientes. Neste cenário, a implementação de tecnologias digitais em
diferentes áreas vem sendo utilizada para obter melhorias em todos os níveis organizacionais.
A Cadeia de Suprimentos não é diferente e vem se beneficiando deste processo. Esta apresenta
relação direta com os custos e níveis de serviço das empresas e, por esse motivo, é considerada
de extrema importância pelas organizações. Sendo a demanda a principal responsável por
movimentar todos os processos envolvendo a Cadeia de Suprimentos, surge a necessidade de
realizar um planejamento de demanda, a fim de que decisões operacionais sejam tomadas muito
antes da mesma ser conhecida. Neste contexto, a utilização de tecnologias, como a Inteligência
Artificial (IA), pode ser de grande auxílio no processo de planejamento de demanda. Desta
forma, o presente estudo tem, como objetivo principal, analisar como a IA está sendo aplicada
pelas empresas no Planejamento de Demanda, com foco na identificação dos recursos
necessários para essa implantação e, consequentemente, no desenvolvimento da capacidade
desta por essas organizações. Para atingir o objetivo proposto, esse estudo utiliza uma
abordagem qualitativa, tomando como método o estudo de caso múltiplos. Aqui estão sendo
analisadas três empresas de grande porte, sendo duas delas do segmento de cosméticos e uma
do setor alimentício. A partir da análise dos resultados obtidos, esse estudo identificou cinco
recursos utilizados pelas organizações para a implementação da Inteligência Artificial. Estes
estão divididos nas seguintes dimensões: tangíveis, humano e intangíveis. Na dimensão
tangível, os recursos citados são os de dados e os da arquitetura do modelo. Na dimensão
humano, o principal recurso identificado foi o das habilidades técnicas. E, na dimensão
intangível, foram levantados os pontos da necessidade de redesenho do processo atual e o da
importância de apoio da liderança. A identificação dos recursos é relevante para gestores e
profissionais, que podem desenvolver critérios de benchmark específicos e podem quantificar
prontidão em relação a cada umas das dimensões avaliadas
Due to changes in the current scenario companies need to increasingly engage in the digital transformation process to remain competitive in the market and create value for their customers. In this scenario, the implementation of digital technologies in different areas has been used to achieve improvements at all organizational levels. The supply chain is no different and has been profiting from this process. This area is directly related to the costs and service level of companies and, therefore, is seen as vital by organizations. With demand as the main responsible for starting all the processes involving the supply chain, arise the need to plan future demand to make operational decisions long before it is known. In this context, the use of technology, such as artificial intelligence, can be a great help in the demand planning process. Thus, the main objective of this study is to analyze how Artificial Intelligence (AI) is being applied by companies in Demand Planning, focusing on the identification of the resources necessary for this implementation. And, consequently, in the development of AI capabilities. To reach the proposed goal this study uses a qualitative approach, and a multiple case study method. Three large companies were analyzed, two from the cosmetics segment and one from the food sector. From the analysis of the results obtained this study identified five resources used by the organizations for implementing AI. These were divided into the tangible, human, and intangible dimensions. In the tangible dimension the resources cited were data and model architecture. In the human dimension the main resource identified was technical skills. And in the intangible dimension, the need to redesign the current process and the importance of leadership support were highlighted. The identification of resources is relevant for managers and professionals, who can develop specific benchmark criteria and can quantify readiness in relation to each of the evaluated dimensions
Due to changes in the current scenario companies need to increasingly engage in the digital transformation process to remain competitive in the market and create value for their customers. In this scenario, the implementation of digital technologies in different areas has been used to achieve improvements at all organizational levels. The supply chain is no different and has been profiting from this process. This area is directly related to the costs and service level of companies and, therefore, is seen as vital by organizations. With demand as the main responsible for starting all the processes involving the supply chain, arise the need to plan future demand to make operational decisions long before it is known. In this context, the use of technology, such as artificial intelligence, can be a great help in the demand planning process. Thus, the main objective of this study is to analyze how Artificial Intelligence (AI) is being applied by companies in Demand Planning, focusing on the identification of the resources necessary for this implementation. And, consequently, in the development of AI capabilities. To reach the proposed goal this study uses a qualitative approach, and a multiple case study method. Three large companies were analyzed, two from the cosmetics segment and one from the food sector. From the analysis of the results obtained this study identified five resources used by the organizations for implementing AI. These were divided into the tangible, human, and intangible dimensions. In the tangible dimension the resources cited were data and model architecture. In the human dimension the main resource identified was technical skills. And in the intangible dimension, the need to redesign the current process and the importance of leadership support were highlighted. The identification of resources is relevant for managers and professionals, who can develop specific benchmark criteria and can quantify readiness in relation to each of the evaluated dimensions