Departamento de Ciências Sociais e Jurídicas
URI permanente desta comunidadehttps://repositorio.fei.edu.br/handle/FEI/787
Navegar
2 resultados
Resultados da Pesquisa
Artigo Assessing the strength of pentecostal churches' electoral support: evidence from Brazil(2018) LACERDA, FábioSince the 1980s, the number of Pentecostal candidates elected to the Brazilian legislatures has grown remarkably. Literature has argued that the phenomenon is related to Pentecostal churches’ support for particular candidates. To date, however, this claim has been based only on ethnographies or studies relying on a few cases of elected candidates. Drawing from a new data set of Evangelical (Protestant) candidates for the Federal Chamber of Deputies and state legislative assemblies, I try to answer the following questions: Do Pentecostal candidates raise fewer campaign resources than other candidates? What is the effect of being a Pentecostal candidate on the vote in Brazilian legislative elections? Is the structure of the church relevant to this effect? Using OLS regression models, I show that being a Pentecostal has a negative, though not significant effect on campaign spending. Additionally, there is a positive statistical relationship between being a Pentecostal and receiving votes, and between having the support of more centralized churches and receiving votes. Qualitative evidence of six Pentecostal politicians who lost their churches’ support at some point between elections, attempted reelection, and performed considerably worse than before reinforces the importance of having the support of a Pentecostal church.- Pentecostais, clientelismo e política: uma avaliação da literatura sobre América Latina e Brasil(2018) LACERDA, FábioO presente artigo é uma revisão da literatura sobre o crescimento pentecostal na América Latina e, em particular, no Brasil. A literatura é dividida em dois grupos. O primeiro é formado por trabalhos oriundos da antropologia e da sociologia da religião e busca investigar o impacto do crescimento pentecostal para o continente latino-americano. O segundo está mais voltado ao caso brasileiro e dá ênfase à mobilização eleitoral das igrejas pentecostais, sendo constituído por trabalhos da sociologia e da ciênciapolítica. Oartigotambémcoloca em evidência o uso, feito pela literatura,do clientelismo como elemento presente na mobilização pentecostal. Argumento que as referências a práticas clientelistas pentecostais, conquanto não necessariamente equivocadas, carecem de um esforço conceitual e empírico mais aprofundado. Ao final do artigo, apresento uma análise simples da produção de leis da Assembleia Legislativa paulista com o mero objetivo de ressaltar, primeiro, a necessidade de melhor definição conceitual sobre o que se entende por clientelismo e,segundo, a dificuldade de oferecer argumentos empíricos que confirmem a hipótese de que políticos pentecostais seriam mais clientelistas do que os outros.