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Artigo The adoption of e-business from a strategic perspective: The case of the Celta at General Motors Brazil(2005-01-05) ZILBER, S.N.; VASCONCELLOS, E.An historical examination of e-business strategy shows that many organisations have formulated excellent conceptual strategies for e-business but failed to deliver sound execution. A key to successful internet strategies is the leadership shown by senior management. Technological demands may also conflict with the successful implementation of e-business initiatives, requiring greater interaction between the CEO and the CIO. Many authors also reflect on the importance of incorporating e-business into the firm's global strategy. This paper deals with these issues in discussing the introduction of e-business activities by General Motors Brazil, specifically in connection with the launching of the Celta, an entry-level car designed for sale on the internet. This is the first such case in the world. The importance of integration between employees in the business area and those in information technology (IT) is highlighted in the context of GM Brazil's strategic objective of growing in the market for lower-priced cars. Copyright © 2005 Inderscience Enterprises Ltd.Artigo Auto-Atendimento versus Atendimento Pessoal no Setor Bancário: um estudo exploratório sob a ótica dos estudantes universitários(2005-10-05) PIRES, W.Este éumestudoexploratóriodosetorde serviços,mais especificamente do setor bancário. Nele procuramos levantar e mensurar, por meio de dimensões de qualidade (Aparência Física, Confiabilidade, Rapidez de Resposta, Segurança e Empatia), a satisfação em relação ao autoatendimento e o atendimento pessoal prestados neste setor. Este trabalho foi realizado levantando-se 16 tipos de serviços bancários, que são bastante comuns, para sabermos a relação de cada um com a preferência e satisfação dos respondentes, examinando quais são os motivos que levamos clientesbancários (representadosporumaamostra de estudantes universitários) a optar por uma ou outra forma de atendimento. Pudemos compreender e explicar fatores importantes inseridos neste ramo de serviço. Notamos também que a satisfação não está necessariamente relacionada com a preferência das pessoas, o que nos levou a deduzir que a insistência para a utilização do auto-atendimento fez com que os usuários acreditem que este seja o melhordosmeiosdeatendimento,declarando-se satisfeitos.Artigo Atitude do consumidor sobre medicamentos: cognitiva ou afetiva?(2006) HUERTAS;Melby K. Z.;HUERTAS, MELBY KARINA ZUNIGA;HUERTAS, M. K. Z.;Melby Karina Zúñiga Huertas;Zúñiga, Melby Karina Huertas;ZUNIGA HUERTAS, MELBY KARINA; URDAN, A. T.Artigo Social responsibility: a double corporative strategy?(2006) PEREIRA, Raquel da Silva; SOUZA, M. T. S.; VIEIRA, Sérgio dos SantosArtigo CHARACTERISTICS OF SMALL AND MEDIUM COMPANIES IN KIBS - KNOWLEDGE INTENSIVE BUSINESS SERVICES(2006) Bernardes, Roberto Carlos; ANDREASSI, TalesArtigo Mudanças no papel das subsidiárias brasileiras - de onde viemos e para onde vamos?(2006-07-05) AMATUCCI, MARCOS; BERNARDES, ROBERTO CARLOSArtigo Competitividade da indústria aeronáutica: uma comparação internacional(2007) BERNARDES, Roberto Carlos;Bernardes, Roberto Carlos;BERNARDES, ROBERTOArtigo Imagens e metáforas do pensamento estratégico(2007) BERNARDES, ROBERTOArtigo Careers in the right beat: US jazz musicians' typical and non-typical trajectories(2007-01-01) Charles KirschbaumPurpose - Recent research has shed light on career trajectories outside enclosed organizations and linked individual careers to career fields. This article seeks to explore how individuals' trajectories are affected by structural changes in career fields. Design/methodology/approach - By exploring several jazz musicians' biographies, a typical trajectory is built. In contrast with this typical trajectory, alternative successful trajectories are investigated. Findings - The typical trajectory entails a successful introduction of a musician into a field, followed by increasing recognition among peers at jam sessions, stream of engagements and among critics. Consecration of one's public persona occurs in tandem with the institutionalization of one's personal style. These higher levels of "symbolic capital" grant continuous streams of engagements, which in turn are translated into higher levels of economic capital. As a musician achieves a dominant position in a field, inertial forces typecast him, impeding innovation, which leaves room for upcoming younger artists. This model is contrasted with deviant careers that proved to be successful due to structural changes in the field. As the legitimacy sources were no longer tightly coupled, musicians were able to undertake choices not prescribed by successful predecessors. The way individuals behave when facing field uncertainty reveals the enduring values underlying the employment and conversion of resources. Research limitations/implications - This research is based on qualitative research on jazz musicians' bios. Future research might further explore interpretative schemata applied by musicians facing career choices. Practical implications - Practitioners might find controversial and conflictive sources of legitimacy opportunities for taking up alternative career paths. Conversely, structural changes might help analysts to assess endurable patterns of individual strategic choices. Originality/value - The logics of jazz musicians' trajectories are assumed to be analogous to other industry careers. This analogy adds value to the study of careers in two ways: first, it contributes to understanding career patterns outside formal organizations; and second, it permits a multi-level analysis, where both individual trajectories and the field dynamics are interwoven. © Emerald Group Publishing Limited.Artigo Tropicalism: Strategic maneuvers in musicians' networks Tropicália: Manobras estratégicas em redes de músicos(2007-01-05) Charles Kirschbaum; VASCONCELOS, F. C. DEThis article aims to build bridges between three theoretical fields: Organizational Strategy, Social Networks, and Social Identities. By analyzing the networks of Brazilian musicians (interpreters and composers), we monitor the emergence of new styles, along with the structural changes in the network. Within the period in analysis, from 1958 to 1969, four musical styles emerge and consolidate: Bossa Nova, Jovem Guarda, MPB and Tropicália. We utilized Social Networks Analysis in order to grasp three dimensions of the field evolution: network evolution, creation of structural holes and transformation of actors' centrality. Internal confl icts in a field generate brokerage opportunities among groups separated by structural holes. These holes might be gradually bridged through incremental transformations in the artists' networks. As the emerging artists' infl uence increases, there is higher potential for the introduction of a new style and change of the field's classificatory system.Artigo Scatter search for the fleet size and mix vehicle routing problem with time windows(2007-11-05) BELFIORE, P. P.; FÁVERO, L. P. L.This work proposes a scatter search (SS) approach to solve the fleet size and mix vehicle routing problem with time windows (FSMVRPTW). In the FSMVRPTW the customers need to be serviced in their time windows at minimal costs by a heterogeneous fleet. Computational results on 168 benchmark problems are reported. Computational testing revealed that our algorithm presented better results compared to other methods published in the literature. © 2007 Springer-Verlag.Artigo Apelos racionais e emocionais na propaganda de medicamentos de prescrição: estudo de um remédio para emagrecer(2008) HUERTAS;Melby K. Z.;HUERTAS, MELBY KARINA ZUNIGA;HUERTAS, M. K. Z.;Melby Karina Zúñiga Huertas;Zúñiga, Melby Karina Huertas;ZUNIGA HUERTAS, MELBY KARINA; Campomar, MarcosDissertação Relações entre co-criação de valor através de experiências e os conceitos de orientação ao mercado, perspectiva de valor do cliente e ambiente interno:um estudo em empresas sediadas no Estado de São Paulo(2008) Manzini, R. B.A lógica corrente de criação de valor ainda permanece centrada em produtos e na firma, relegando a um segundo plano a oferta de valor desde a perspectiva do cliente. Evidências de que esta lógica não mais atende aos novos desafios da economia podem ser observadas a partir de cada vez mais alta commodização dos bens e serviços. Estes novos desafios adêm da tecnologia que ampliou o conhecimento individual e coletivo dos clientes. Clientes mais ativos não buscam apenas por produtos ou serviços, mas sim, pelas experiências decorrentes destes. Este trabalho apresenta um modelo alternativo à lógica corrente de criação de valor, a co-criação de valor através de experiências, e suas relações com as noções de orientação ao mercado, valor percebido pelo cliente e ambiente interno. A partir da revisão da literatura um modelo conceitual é construído e posteriormente testado a partir da modelagem de equações estruturais pelo método dos mínimos quadrados parciais. Como complementação às equações estruturais, também forma aplicadas as análises fatoriais e de agrupamento. Os resultados revela que tanto a noção de co-criação de valor, quanto a de experiência como uma oferta de valor real ainda se encontram incipientes junto ás empresas pesquisadas. No entanto, um pequeno grupo de "potenciais empresas co-criadoras de valor" advindo do setor de serviços e de arranjos business-to-business foi identificadoArtigo THE NEW ROLE OF SUBSIDIARIES FROM EMERGENT COUNTRIES IN THE INNOVATION IN MNC - THE CASE OF GMB(2008) AMATUCCI, Marcos; BERNARDES, Roberto Carlos;Bernardes, Roberto Carlos;BERNARDES, ROBERTODissertação O modelo das organizações inovadoras sustentáveis e a sua aplicação no setor elétrico brasileiro: o caso da Eletrosul(2008) Bruno, S. F.Este trabalho tem como objetivo verificar se a Eletrosul adota o modelo das Organizações Inovadoras Sustentáveis (Barbieri, 2007). As organizações inovadoras sustentáveis se destacam por incorporar o modelo das organizações em aprendizagem (Learning Organization), mas ir além do mesmo. Além de inovar e possuir as características que caracterizam uma organização inovadora, a OIS também desenvolve políticas sociais, ambientais e de desenvolvimento econômico das regiões onde atua. Este modelo tem especial importância, principalmente no setor elétrico brasileiro, pois atualmente existe uma enorme pressão mundial para a geração de energia elétrica através de fontes não poluentes, ou seja, através de fontes renováveis. Após a realização de entrevistas, observações e análise de documentos oficiais da empresa (Balanço Social) chega-se à conclusão de que a empresa implementa parcialmente o modelo das OIS, devendo aprimorar os seus processos de gestão da inovação e também os seus processos de gestão ambiental e social, profissionalizando o setor responsável por esta gestão na empresa. A empresa está implementando, no entanto, medidas corretivas para corrigir suas disfunções e está caminhando para a implementação do modeloArtigo Modelo de decisão com múltiplos critérios para escolha de software de código aberto e software de código fechado(2008) MORAES, E. A.; SANTALIESTRA, RodrigoArtigo Building Competence for Product Development in Brazilian Subsidiaries Automotive Industry.(2008) AMATUCCI, Marcos; BERNARDES, Roberto Carlos;Bernardes, Roberto Carlos;BERNARDES, ROBERTOArtigo A reference business process for ecological niche modelling(2008-01-05) Santana F.S.; de Siqueira M.F.; Saraiva A.M.; Correa P.L.P.Ecological niche modelling combines species occurrence points with environmental raster layers in order to obtain models for describing the probabilistic distribution of species. The process to generate an ecological niche model is complex. It requires dealing with a large amount of data, use of different software packages for data conversion, for model generation and for different types of processing and analyses, among other functionalities. A software platform that integrates all requirements under a single and seamless interface would be very helpful for users. Furthermore, since biodiversity modelling is constantly evolving, new requirements are constantly being added in terms of functions, algorithms and data formats. This evolution must be accompanied by any software intended to be used in this area. In this scenario, a Service-Oriented Architecture (SOA) is an appropriate choice for designing such systems. According to SOA best practices and methodologies, the design of a reference business process must be performed prior to the architecture definition. The purpose is to understand the complexities of the process (business process in this context refers to the ecological niche modelling problem) and to design an architecture able to offer a comprehensive solution, called a reference architecture, that can be further detailed when implementing specific systems. This paper presents a reference business process for ecological niche modelling, as part of a major work focused on the definition of a reference architecture based on SOA concepts that will be used to evolve the openModeller software package for species modelling. The basic steps that are performed while developing a model are described, highlighting important aspects, based on the knowledge of modelling experts. In order to illustrate the steps defined for the process, an experiment was developed, modelling the distribution of Ouratea spectabilis (Mart.) Engl. (Ochnaceae) using openModeller. As a consequence of the knowledge gained with this work, many desirable improvements on the modelling software packages have been identified and are presented. Also, a discussion on the potential for large-scale experimentation in ecological niche modelling is provided, highlighting opportunities for research. The results obtained are very important for those involved in the development of modelling tools and systems, for requirement analysis and to provide insight on new features and trends for this category of systems. They can also be very helpful for beginners in modelling research, who can use the process and the experiment example as a guide to this complex activity. © 2008 Elsevier B.V. All rights reserved.Dissertação O comportamento do cliente de private banking em relação aos seus investimentos e benefícios procurados:uma proposta de segmentação(2009) Segura, A. C.A presente dissertação de mestrado analisa o comportamento dos cliente de Private Banking de uma instituição financeira brasileira em relação aos atributos procurados para a escolha de um banco Private e suas características de personalidade em relação à gestão de seus investimentos. Essas informações foram utilizadas para o desenvolvimento, validação e implementação de base post hoc e multidimensional de segmentação de clientes para o mercado de Private Banking, utilizando-se dois modelos complementares: segmentação por benefícios como segmentação de 1ª ordem e segmentação por características de personalidade do investidor, de 2ª ordem. Foram identificados nove benefícios procurados para a escolha de um banco private: conhecimento e informação, atendimento personalizado, conveniência e qualificação, exclusividade, soluções completas, qualidade e gestão, foco na produção, tradição e comodidade. Por sua vez, destes benefícios, seis se mostraram determinantes como diferenciadores da oferta (conhecimento e informação, conveniência e qualificação, exclusividade, soluções completas, tradição e comodidade) e serviram de base para o desenvolvimento de proposta de segmentação dos clientes por benefícios procurados. Foram encontrados quatro segmentos de clientes quanto aos benefícios procurados: profissionais, qualificados, tradicionais e sofisticados. Já a segmentação por características de personalidade foi implementada por meio da adaptação de instrumento desenvolvido por Pompian (2006), que indica oito tipos de personalidade encontrados nos investidores pesquisados: inseguro, confiante, otimista, cuidadoso, realista, individualista, conciliador e equilibrado. Os métodos de pesquisa, bem como os métodos estatísticos implementados são considerados robustos e aceitos nos meios acadêmicos. Os resultados encontrados indicam a aplicabilidade dos modelos propostos tanto para finalidades comerciais quanto para atividades de pesquisa acadêmicaArtigo As Dimensões da Atitude Frente à Propaganda de Medicamentos: Uma Descrição no Brasil e Avaliação de Escala(2009) HUERTAS; URDAN, A. T.